Remmende achterstand

Door BamSlam_ op donderdag 9 juli 2009 13:22 - Reacties (2)
Categorie: Techniek, Views: 3.135

High Definition video is de toekomst. In hoog tempo worden oude opnames geremastered om in HD te worden uitgebracht. Een mooie inkomstenbron voor studios en artiesten, die hun werkstukken nogmaals te gelde kunnen maken.

Voor (bioscoop)films is dit geen probleem. Die zijn oorspronkelijk allemaal op celluloid geschoten, en dat heeft een voldoende hoge resolutie om er een high definition-uitgave van te kunnen maken.
Veel musici vissen echter achter het net: vanaf het eind van de jaren 70 werd voor de registratie van concerten en videoclips in hoog tempo overgeschakeld naar video. In standard definition. Daar maak je nooit meer een echte HD-versie van, technieken om de beelden zo mooi mogelijk te upscalen ten spijt.

Je kunt dit beschouwen als een remmende achterstand: de overgang van celluloid naar electronische videoregistratie was wat resolutie betreft een enorme achteruitgang. Nu heeft HD de huiskamers bereikt en wreekt die omschakeling zich nogmaals aangezien men de extra inkomsten uit heruitgaves in HD kan vergeten.

Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zo is het concert van Queen in Montreal in 1981 fantastisch mooi geremastered en op Blu-ray uitgebracht. Werkelijk een belevenis om dat op een groot HD scherm te zien. Dezelfde disc bevat als bonus beelden van Queen op Live Aid in 1985. In SD. Geremd door de achterstand.